Je hebt het recht om je bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. Je hebt na annulering nogmaals 14 dagen om het product retour te sturen. Je krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor het retour zenden naar de webwinkel zijn voor jouw rekening.
Retourkosten
Enkel de kosten voor het retour zenden van thuis naar de webwinkel zijn voor jouw rekening. Deze kosten bedragen circa € 7,- per pakket. Raadpleeg voor de exacte tarieven de website van je vervoerder (bijvoorbeeld: PostNL, DPD).
We raden het sterk af om het met DHL te sturen, aangezien de bezorging daarvan vaak fout gaat, en versturen (ook retour) is altijd op risico van de verzender.
Producten kunnen niet zelf teruggebracht worden naar de webwinkel. Producten die op het postadres van de webwinkel worden afgegeven, komen niet in aanmerking voor creditering.
Herroepingsrecht
Indien je gebruik maakt van je herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de webwinkel geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kun je contact met ons opnemen via info@alexmessen.nl of via het contactformulier.
Retour eerst aanmelden
Meld altijd eerst dat je producten wilt retourneren. Geef duidelijk aan welke producten je wilt retourneren. Producten die retour gestuurd worden zonder dat deze eerst aangemeld zijn, komen niet in aanmerking voor creditering.
Als je een deel van je bestelling retour stuurt en 1 of meerdere producten uit je bestelling houdt, krijg je alleen de aankoopprijs van de retour gestuurde producten gecrediteerd en niet de verzendkosten.
Inpakken
Stuur de producten die je wilt retourneren daarna goed verpakt – zoveel mogelijk in de originele verpakking – terug. Voeg een kopie van je aankoopbewijs toe aan de doos. Of maak gebruik van het modelformulier herroeping en voeg dat toe aan de doos.
Retouradres
ALEX, Oude Groenestraat 6 – 222, 6678MB Oosterhout (let op: dit is géén bezoekadres)
Creditering
Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van je retour terugstorten, mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is. Je moet als consument kunnen bewijzen dat de geleverde producten tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
Vragen?
Heb je vragen, klachten of opmerkingen? Je kunt altijd contact met ons opnemen via info@alexmessen.nl of via het contactformulier. Je krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.
2e hands producten
Op 2e hands producten is deze bepaling niet van toepassing. In dat geval staat dat expliciet aangegeven op de betreffende productpagina met de volgende tekst:
Let op: Dit betreft een 2e hands product. Het wordt verkocht als verzamelobject. De normale garantiebepalingen zijn hierop niet van toepassing. Ruilen en retourneren zijn niet mogelijk.
Retour na niet afhalen bij een DPD Pickup parcelshop (of soortgelijk pakketpunt)
Als DPD (of andere verzenddienst) een pakket niet op het afgesproken adres kan bezorgen, omdat er niemand thuis is, wordt het afgeleverd bij een DPD Pickup parcelshop (of soortgelijk pakketpunt). Een pakket wordt 7 kalenderdagen vastgehouden bij de Pickup parcelshop. De 8ste dag krijgt de Pickup parcelshop het verzoek om het pakket retour afzender te sturen. Daarna gaat het pakket retour.
Een pakket dat door de koper niet wordt afgehaald van een DPD Pickup parcelshop (of soortgelijk pakketpunt) en vervolgens retour wordt gestuurd, geldt niet als een standaard retourzending. Je krijgt dan alleen de aankoopprijs van de retour ontvangen producten gecrediteerd, minus de kosten* en niet de verzendkosten. Als er door de vervoersdienst kosten in rekening gebracht worden voor het retour zenden, dan worden ook deze kosten in mindering gebracht op de aankoopprijs.
* € 4,95 administratiekosten en de kosten verbonden aan de betaling met iDeal, Bancontact of creditcard.
Retour ter beoordeling van gebrek
In overleg kan een product retour worden gezonden ter nadere beoordeling. De verzendkosten voor de retourzending zijn in 1e instantie voor eigen rekening. Als na beoordeling blijkt dat het mes gebreken heeft die buiten de omschrijving vallen en waardoor het niet verkocht had mogen worden, dan krijg je ook de verzendkosten voor de retourzending terug.
Retourneren ter beoordeling van een gebrek gaat bij voorkeur via DPD naar een specifiek DPD pakketpunt. Dit kost ongeveer € 5,00. Als je kiest voor een andere retourmethode, dan is de vergoeding voor de verzendkosten voor de retourzending maximaal het bedrag voor een pakket via DPD naar een DPD pakketpunt. Het risiko van verzending ligt altijd bij de afzender.
Retourneren van zakelijke aankopen
Voor zakelijke aankopen, dus aankopen gedaan door ondernemers, geldt géén herroepingsrecht of wettelijke bedenktijd. Zij hebben zodoende geen wettelijke mogelijkheid om zonder opgave van redenen hun aankoop binnen 14 dagen terug te sturen en hun volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug te krijgen. Bij retourneren van een zakelijke aankoop wordt het aankoopbedrag minus de betaalde verzendkosten en € 2,95 administratiekosten terugbetaald.
Retourneren en gratis producten
Als je bij je bestelling een gratis product hebt ontvangen, en deze bestelling retour wilt sturen, dan moet je ook dit gratis product retour sturen. Als je het gratis product behoudt, dan worden de normale waarde daarvan plus de verzendkosten in mindering gebracht op het terug te betalen aankoopbedrag.